הלבניות בחיפה המבנה אינו יציב ועלול לקרוס, יש להרוס אותו מיידית בצורה יזומה

הלבניות בחיפה | "המבנה אינו יציב ועלול לקרוס, יש להרוס אותו מיידית בצורה יזומה"

צוות המומחים שבחן את ה"לבנייה" שקרסה קובע חד משמעית:
מדובר במבנה מסוכן, יש לבצע לאלתר הריסה יזומה ומתוכננת. כך נמסר לחי פה מקבוצת בז"ן.

קבוצת בזן פנתה עם הממצאים לעיריית חיפה, בבקשה להכריז על המבנה כמבנה מסוכן ולקבל ממנה בדחיפות הנחיות לטובת הריסת שארית המבנה.

כזכור, לפני כחודש וחצי, ב-12/06/20, נפל חלקה העליון של ה"לבניה", אחד משני מגדלי קירור המים ההיסטוריים, שאינם פעילים למעלה מעשור. בהמשך לקריסת המבנה, בז"ן פנתה לקבל חוות דעת מחברת "ירון אופיר מהנדסים", המתמחה בהנדסת מבנים, שיקום וחיזוק לרעידות אדמה, ובהמשך גם מפרופ' קונסטנטין (קוסטה) קובלר, חוקר ומומחה לבטון מהמכון הלאומי לחקר הבנייה של הטכניון.

כפי שעולה משתי חוות הדעת, לאור מצבו הפיזי של המבנה והאופן בו קרס, החלק שנותר אינו יציב ומצוי גם הוא בסכנת קריסה. המלצת המומחים היא להרוס את שארית המבנה לאלתר, באופן יזום ומתוכנן, וזאת על מנת למנוע קריסה לא מתוכננת.


המומחים מציינים במסגרת חוות הדעת, כי אין אפשרות לשקם את מבנה הלבניה שקרס

"המבנה אינו יציב ועלול לקרוס. יש להרוס מיידית" 

הצוות של ירון אופיר קבע בחוות הדעת, כי "המבנה איננו יציב ועלול לקרוס. עקב רמת אי-העמידות הגבוהה ומצב הפיזי של המבנה, אנחנו ממליצים לאלתר על הריסה יזומה, מתוכננת וזהירה".

פרופ' קובלר מציין בחוות דעתו, כי "בכדי למנוע נזק מיידי יש להרוס לאלתר את שארית המגדל…ולעשות זאת באופן זהיר שימנע נזק למבנים הסמוכים לו בעת ההריסה".

ירון אופיר • מומחי להנדסת מבנים (צילום: מייק לוי סטודיו לצילום)


פרופסור קוסטה קובלר (צילום: מייק לוי סטודיו לצילום)


משה קפלינסקי, מנכ"ל בזן:

קריסת ה"לבניה" היא אירוע קשה שכולנו כואבים אותו, מדובר במבנה היסטורי וסמלי, שעבור רבים מאיתנו היה הנוף שגדלנו עליו. עם זאת, לאור הממצאים החד משמעיים שעולים מחוות הדעת, להנהלת בזן ברור – בצער רב – שיש לנקוט בצעדים מהירים כדי למנוע המשך קריסה באופן לא בטיחותי.

צילום: בז"ן

צילום: בז"ן


קישור למאמר

https://haipo.co.il/item/211943