המלצה להרוס את הלבנייה שקרסה בבתי הזיקוק

המלצה: להרוס את הלבנייה שקרסה בבתי הזיקוק
בבתי הזיקוק קיבלו חוות דעת, לפיה לאור מצבו הפיזי של המבנה והאופן שבו קרס, החלק שנותר אינו יציב ומצוי אף הוא בסכנת קריסה

אחיה ראב"ד |23.07.20  | 19:51
 

שני צוותי מומחים, שבדקו את ה"לבנייה" שקרסה בבתי הזיקוק בחודש שעבר, קבעו חד משמעית כי השארית שנותרה עומדת מהמבנה הינה מבנה מסוכן, שיש להרסו בצורה מסודרת. בבתי הזיקוק פנו עם הממצאים לעיריית חיפה, בבקשה להכריז על המבנה כמבנה מסוכן ולקבל ממנה בדחיפות הנחיות לטובת הריסת שארית המבנה. 
הלבניות הינן מגדלי קירור שנבנו בראשית שנות ה-30 של המאה הקודמת, עם הקמת בתי הזיקוק לנפט במפרץ חיפה. המתקנים פעלו עד לפני כעשר שנים. השם ניתן להן בשל הדימיון החיצוני שלהן לבקבוקי הלֶבֶּן של אותה תקופה. החלק העליון של הלבנייה הדרומית, התמוטט ב-12 ביוני השנה. בתחילה נפער חור בקיר המבנה, ולאחר יממה קרס כל החלק העליון של המגדל. המגדל השני, שופץ לפני מספר שנים וכיום הוא משמש מוזיאון ומרכז מבקרים.

 

הלבנייה שקרסה וזו שמשמשת למרכז מבקרים
הלבנייה שקרסה וזו שמשמשת למרכז מבקרים

 הלבנייה שקרסה, מבט מבפנים
הלבנייה שקרסה, מבט מבפנים



לאחר הקריסה נלקחו דגימות על מנת לוודא שבחומר שממנו בנו את המתקן לא עורבב אזבסט, כפי שהיה מקובל באותה תקופה. למרבה המזל הבדיקות יצאו תקינות. קבוצת בזן פנתה לקבל חוות דעת מחברת "ירון אופיר מהנדסים", המתמחה בהנדסת מבנים, שיקום וחיזוק לרעידות אדמה, ובהמשך גם מפרופ' קונסטנטין (קוסטה) קובלר, חוקר ומומחה לבטון מהמכון לחקר לאומי לבנייה של הטכניון. 

הלבניות כפי שהן נראות מנחל הקישון
 
הלבניות כפי שהן נראות מנחל הקישון
(צילום: אחיה ראב"ד)



 תרשים על הלבנייה שקרסה
תרשים על הלבנייה שקרסה
בבתי הזיקוק אמרו כי משתי חוות הדעת עולה כי לאור מצבו הפיזי של המבנה והאופן שבו קרס, החלק שנותר אינו יציב ומצוי אף הוא בסכנת קריסה. המלצת המומחים היא להרוס את שארית המבנה לאלתר, באופן יזום ומתוכנן, וזאת על מנת למנוע קריסה לא מתוכננת. המומחים מציינים כי אין אפשרות לשקם את המבנה. . משה קפלינסקי, מנכ"ל בזן, אמר: קריסת ה'לבניה' היא אירוע קשה שכולנו כואבים אותו, מדובר במבנה היסטורי וסמלי, שעבור רבים מאיתנו היה הנוף שגדלנו עליו. עם זאת, לאור הממצאים החד משמעיים שעולים מחוות הדעת, להנהלת בזן ברור - בצער רב - שיש לנקוט בצעדים מהירים כדי למנוע המשך קריסה באופן לא בטיחותי". 


קישור למאמר
https://www.ynet.co.il/article/B1kVNEvxv