בזן - יש להכריז על הלבניה מבנה מסוכן כדי להרסה לחלוטין

בז"ן: יש להכריז על ה"לבניה" מבנה מסוכן כדי להרסה לחלוטין

מדובר באחת משתי הארובות ההיסטוריות של בתי הזיקוק במפרץ חיפה, שלפני חודש קרסה חלקית; עתה פונה החברה לעירייה כדי שתנחה אותה בדבר הריסה יזומה ומתוכננת; זאת לאחר שקיבלה חוות דעת בנוגע לסכנה הנשקפת מהמבנה ואפשרות לקריסה לא מתוכננת נוספת

ליאור גוטמן - 17:4023.07.20

חברת בתי הזיקוק (בז"ן) פנתה לעיריית חיפה בדרישה להרוס לחלוטין את מבנה ה"לבניה" שקרס חודש שעבר במפרץ חיפה. לדברי החברה, מדובר במבנה מסוכן, והדבר מחייב הריסה יזומה ומתוכננת.

  קבוצת בז"ן פנתה עם הממצאים לעיריית חיפה, בבקשה להכריז על המבנה כמסוכן ולקבל ממנה בדחיפות הנחיות לטובת הריסת מה שנותר ממנו.

קריסת המבנה - צילום: דוברות איחוד הצלה

קריסת המבנה - צילום: דוברות איחוד הצלה

 ה"לבניה" היה אחד משני מגדלי קירור המים ההיסטוריים של בתי הזיקוק, שאינם פעילים  למעלה מעשור. בז"ן פנתה לקבל חוות דעת מחברת "ירון אופיר מהנדסים", המתמחה בהנדסת מבנים, שיקום וחיזוק בפני רעידות אדמה, ובהמשך גם מפרופ' קונסטנטין (קוסטה) קובלר, חוקר ומומחה לבטון מהמכון לחקר לאומי לבנייה של הטכניון.

 לפי בז"ן, שתי חוות הדעת קובעות שלאור מצבו הפיזי של המבנה והאופן בו קרס, החלק שנותר אינו יציב ומצוי בסכנת קריסה. המלצת המומחים היא להרוס את שארית המבנה לאלתר, באופן יזום ומתוכנן, וזאת על מנת למנוע קריסה לא מתוכננת נוספת.

 "המומחים מציינים במסגרת חוות הדעת, כי אין אפשרות לשקם את המבנה", טוענים שם. המנכ"ל משה קפלינסקי מסכם ש"קריסת ה'לבניה' היא אירוע קשה שכולנו כואבים אותו. מדובר במבנה היסטורי וסמלי, שעבור רבים מאיתנו היה הנוף שגדלנו עליו. עם זאת, לאור הממצאים החד משמעיים שעולים מחוות הדעת, להנהלת בז"ן ברור - בצער רב - שיש לנקוט בצעדים מהירים כדי למנוע המשך קריסה באופן לא בטיחותי".


קישור למאמר

https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3841290,00.html